Siipimiehenä Kannaksella: hävittäjälentäjä Kosti Keski-Nummi

Maineikkaan lentäjä-ässän jännittävät elämänvaiheet.

Kosti Keski-Nummi ihastui jo lapsena lentokoneisiin ja olisi halunnut liittyä vapaaehtoiseksi ilmavoimiin heti talvisodan syttyessä. Unelma oli vaakalaudalla, kun nuorukaisen anomus hylättiin. Määrätietoinen poika pääsi kuitenkin lopulta palvelukseen 17-vuotiaana.

Keski-Nummi kuului hävittäjälentolaivue 24:ään, joka pudotti peräti 877 viholliskonetta. Jatkosodan aikana Keski-Nummi osallistui 55 ilmataisteluun. Ura hävittäjälentäjänä oli täynnä hengenvaarallisia tilanteita, eikä hätälaskuilta vältytty. Lentäminen säilyi lähellä Keski-Nummen sydäntä silti vielä pitkään sodan päätyttyäkin.

Kiehtova ja vauhdikas elämäkerta vie lukijan Kosti Keski-Nummen (1923-2018) vaiherikkaiden sotakokemusten tuoksinaan ja kertoo omapäisen ja rohkean lentäjä-ässän poikkeuksellisen kasvutarinan.

Jukka Piipponen (s. 1959) on suomalainen ilmailusta ja hävittäjälentäjistä kirjoittava kirjailija ja ilmailuharrastaja, joka on toiminut myös muun muassa yksityisetsivänä.

Saga Egmont 1. utgåva

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby