Rautaesiripun takana : kaukopartiosta Vorkutan vankileirille

Jatkosodassa osasto Marttinan kaukopartiojoukoissa radistina palvellut inkerinsuomalainen kersantti Veikko Piiparinen pidätettiin kaksi ja puoli vuotta sodan päättymisen jälkeen, ja punainen Valpo luovutti hänet Neuvostoliittoon. Napapiirin pohjoispuolella Jäämeren tuntumassa sijainneessa Vorkutan hiilikaivoshelvetissä hän virolaistui vankitoveriensa seurassa. Stalinin kuoleman jälkeen Piiparista ei päästetty Suomeen vaan lähettiin Tallinnaan, jossa Suomen palauttamia loikkareita ja lännen lähettämiä agentteja oli teloitettu KGB:n vankityrmissä. Kirjassa kuvataan kaukopartioita ja sodanjälkeistä asekätkentää ja miinanraivausta sekä Neuvostoliiton vankileirejä ja armotonta elämää miehitetyssä Virossa.

Otava 1. utgåva

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Rautaesiripun takana : kaukopartiosta Vorkutan vankileirille