Nummisuutarit. Kriittinen editio : Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; Tiede 1284

Edith – suomalaisen kirjallisuuden kriittiset editiot Käsikirjoitusten, ensipainosten ja muun alkuperäisaineiston tutkimukseen perustuvat Edith-editiot avaavat kirjallista kulttuuria tutkijoille, opettajille ja muille kirjallisuudesta kiinnostuneille.

Aleksis Kiven Nummisuutarit (1864) on kaikkien aikojen suosituimpia suomalaisia komedioita. Ensipainoksen jälkeen näytelmästä on tehty kymmenittäin eri laitoksia sekä näyttämö- ja elokuvasovituksia. Nummisuutarien kriittinen editio tuo näytelmän nykylukijalle siinä muodossa kuin Kivi itse sen julkaisi. Edition alussa ja lopussa valotetaan Nummisuutarien aikalaisvastaanottoa ja julkaisuhistoriaa, suhdetta komediaperinteeseen sekä näytelmän vaiheita näyttämöllä ja elokuvassa. Näytelmätekstin alaviitteissä selitetään kielellisiä ja historiallisia piirteitä sekä teoksen yhtymäkohtia muuhun kirjallisuuteen.

Eura, Eurajoki-Euraåminne, Harjavalta, Honkajoki, Huittinen, Jämijärvi, Kankaanpää, Karvia, Kokemäki-Kumo, Merikarvia-Sastmola, Nakkila, Pomarkku-Påmark, Pori-Björneborg, Rauma-Raumo, Siikainen, Säkylä, Ulvila-Ulvsby
Satakirjastot.

Nummisuutarit : komedia viidessä näytöksessä