Mikä lapsiamme uhkaa? Suuntaviivoja 2000-luvun lapsipoliittiseen keskusteluun.

Mikä lapsiamme uhkaa? -raportti tarjoaa jäsentynyttä tietoa keskusteluun niistä taloudellisista, poliittisista, sosiaalisista ja kulttuurisista muutoksista, jotka ovat vaikuttaneet lapsiväestön ja lapsiperheiden elämään. Se avaa myös näköaloja mahdollisuuksiin korjata epäsuotuisia kehityskulkuja.

Raportissa päätellään, että neljäsosa tai jopa kolmasosa lapsista ei voi hyvin. Pahoinvoinnin perustojen jäljittämiseksi raporttiin on koottu poikkeuksellisen laajasti tietoa lasten elämän ehtoja raamittavista tekijöistä ja niiden kehityskuluista 1990-luvulla. Raportissa osoitetaan yksityiskohtaisesti, miten lapsiperheiden elinolot tulojen ja työn suhteen ovat kiristyneet. Lasten muissa jokapäiväisissä ympäristöissä, päivähoidossa ja koulussa, ongelmia syntyy mm. ylisuurista ja vaihtuvista ryhmistä. Olojen kiristyminen kodeissa ja lasten palveluissa kasvattaa erityisiin vaikeuksiin joutuneiden lasten määrää.

Kiristynyt kilpailu, kiire ja tehokkuusvaatimukset eivät ole suosineet levollista oloa lasten kanssa eivätkä pitkäkestoisia ihmissuhteita, joiden kannattelemana lapset varttuvat. Lasten hyvin- ja pahoinvointiin vaikuttavat yksinkertaiset ja "vanhat" perusseikat. Lapset tarvitsevat jokapäiväistä läsnä olevaa suhdetta paikalla oleviin todellisiin ihmisiin, jotka kykenevät riittävästi jakamaan iloja ja murheita sekä opastamaan maailmaan suuntautumisessa ja sen ymmärtämisessä - kotona, päivähoidossa ja koulussa. Tätä seikkaa ei voi korvata millään uudella innovaatiolla, eikä ihmislapsi kasva pelkästään virtuaalisista todellisuuksista.

Lasten pahoinvoinnin lisääntymiseen on tarpeen pysähtyä 2000-luvun yhteiskuntapolitiikan linjauksissa. Keskusteluun lasten elämästä tämän päivän Suomessa tarvitaan uusia suuntia ja usein erillisinä tarkasteltujen teemojen yhteen kytkemistä. Lapsipoliittisen keskustelun perusta on sukupolvien välisissä vastavuoroisissa yhteiskunnallisissa suhteissa - myös ikääntyvässä yhteiskunnassa. Lasten hyvinvoinnin lisääminen voi nostaa myös muiden hyvinvointia. Raportti on tehty eduskunnalle annetun lasten hyvinvointia koskevan selonteon tueksi.

Painettu julkaisu on tilattavissa Stakesin verkkokirjakaupasta http://www.stakes.fi/julkaisut

Huom! Kirjan tulostus rajattu viiteen sivuun ja leikepöydälle kopiointi rajattu viiteen otokseen.

Ej tillgänglig.

Huostaanotto: Lastensuojelun vaativin tehtävä

Enroos, Rosi; Enroos, Rosi; Heino, Tarja; Pösö, Tarja

Ketä kiinnostaa? : lasten ja nuorten hyvinvointi ja syrjäytyminen