Materian väre. Olioiden poliittinen ekologia

Materian väre on yritys siirtää sekä politiikan teorian että yhteiskunta- ja ympäristöajattelun valokeila pois ihmisestä olioihin itseensä. Näkökulmanvaihdos paljastaa, että hirmumyrskyt, sademetsät ja bakteerikannat eivät olekaan passiivista materiaa, joka vuoroin helpottaa, vuoroin vaikeuttaa ihmisen toimintaa, vaan itsenäisiä toimijoita, jotka kuuluvat samaan aktiivisesti vaikuttavaan materiaan kuin ihmisetkin. Professori Jane Bennett (s. 1957) on yhdysvaltalainen politiikan teoreetikko, joka työskentelee Johns Hopkins -yliopistossa. Tuotannossaan hän on keskittynyt muun muassa ympäristöfilosofiaan ja yhteiskuntateoriaan, ja hänen filosofiset vaikutteensa ulottuvat Spinozasta Deleuzeen ja Thoreausta Bergsoniin. Materian väre on ensimmäinen häneltä suomennettu teos.

niin & näin 1. utgåva

Ej tillgänglig.

Sand Countyn almanakka ja luonnoksia sieltä täältä

Leopold, Aldo; Kilpeläinen, Tapani