Konsumera rätt - ett svenskt ideal : behov, hushållning och konsumtion

Idéhistorikern Peder Aléx analyserar i Konsumera rätt – ett svenskt ideal ett levande sparsamhetsideal som velat stå emot hedonistisk konsumtion, ett ideal som betonat människans nödvändiga behov och samtidigt velat bekämpa hennes begär. Det gör han dels genom en idéhistorisk beskrivning av behovsbegreppet, dels genom att se hur ideal om nödvändiga behov framträtt i Sverige under 1900-talet. Aléx driver tesen att de flesta av oss bär på ett sparsamhetsideal som förmedlats genom skolverksamheten, men även genom folkbildningsverksamhet och statlig konsumentupplysning.

Boken kan användas på alla utbildningar som diskuterar konsumtionens framväxt och betydelse. Boken lämpar sig även för utbildningar som kostvetenskap, hushållsvetenskap och genusvetenskap.

Ej tillgänglig.

Dömda kvinnor : förbryterskor i Sveriges historia

Hägg, Elin

De vilda Vasarna : en våldsam historia