Koldioxidläckage eller konkurrensfördel?: Om balansgången mellan industri- och klimatpolitik

Risken för koldioxidläckage är ett huvudargument mot en striktare klimatpolitik. Ett annat argument är eventuella konkurrensnackdelar för svenska företag, vilket skulle sänka investeringar och sysselsättning i den svenska ekonomin. Vad säger vetenskapen? Hur stora är läckageriskerna i en svensk kontext och vilka industrier är de mest utsatta? Kan en striktare klimatpolitik snarare snabba på en grön teknikomställning med positiva effekter för svensk konkurrenskraft?

I denna rapport belyser författarna balansen mellan industri- och klimatpolitik.

Ej tillgänglig.

Den pragmatiske idealisten - Om entreprenörens spelplan och vinnande strategier

Ståhlberg, Magnus

Privata företag inom skola, vård och omsorg i de nordiska länderna