Koiran perustarpeet ja hyvinvointi : käytännön opas sujuvaan ja palkitsevaan arkeen

Ihmisellä on synnynnäisesti valmiuksia ymmärtää oman lajin edustajan tarpeita, mutta koiran hyvinvoinnista huolehtiminen vaatii uuden tiedon hankintaa ja omaksumista. Tiedon erottaminen uskomuksista on hankalaa. Myös yksilölliset erot lajityypillisten raamien sisällä voivat olla suuria. Koiran perustarpeet ja hyvinvointi on selkeä ja helppolukuinen teos koiran hyvinvoinnin arviointiin. Kirja on tukenasi, kun huolehdit koirasi perustarpeista sekä edistät sen hyvinvointia eri osa-alueilla. Kirjan avulla osaat esimerkiksi arvioida, paljonko koirasi tarvitsee unta ja liikuntaa. Kirjassa murretaan tutkimustiedon avulla tyypilliset myytit, joita koirien kasvatukseen liittyy. Kirja opettaa, mikä koiralle on oikeasti tarpeellista ja tärkeää, sekä antaa työkaluja siihen, miten muuttaa koiran elämää yksilöllisesti paremmaksi. Kirjan ote on lempeä niin koiria kuin ihmisiä kohtaan: "Ole armollinen niin itsellesi kuin koirallesikin ja muista, että olette molemmat jo tähän asti toimineet parhaan tiedon ja olosuhteiden mukaan. Syytä huonoon omaantuntoon ei ole, jos sellainen tunne heräisi. Olennaista on, miten aiot jatkaa tästä eteenpäin." Kirjoittajat ovat eläintenhoidon ammattilaisia, joita yhdistää intohimo koirien hyvinvoinnin edistämiseen ja ihmisten ymmärryksen lisäämiseen koirasta eläimenä. Lisäksi kirjoittajat tavoittelevat koiran ja ihmisen yhteisen arjen helpottamista. Sofia Haapanen on suorittanut eläintenhoidon erikoisammattitutkinnon ja toimii yrittäjänä koirien hyvinvoinnin, käyttäytymisen ja kouluttamisen parissa sekä eläintenkouluttajaopiskelijoiden opettajana. Sofia on tullut tunnetuksi YLE:n Ymmärrä koiraasi -ohjelmasta. Hän on toiminut Suomen eläintenkouluttajat ry:n puheenjohtajana vuosina 2020-2023. Sofialla on tällä hetkellä kotona kolme koiraa. Nina Laiho on suorittanut eläintenhoidon erikoisammattitutkinnon ja työskentelee koirien käyttäytymisterapiaan ja ravitsemusneuvontaan erikoistuneessa yrityksessään. Nina luennoi aktiivisesti koirien omistajille ja eläinalan ammattilaisille koiran hyvinvoinnista, ravitsemuksesta ja kipukäyttäytymisestä sekä opettaa alan opiskelijoita. Ninan omassa perheessä on kaksi koiraa. Aino Patjas (ELL) on toiminut eläinlääkärinä vuodesta 2015. Viime vuosina hän on perehtynyt erityisesti eläinten käyttäytymiseen ja tehnyt töitä pieneläinpraktiikassa, etäeläinlääkärinä ja luennoijana. Ainolla on tällä hetkellä yksi koira.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Imatra, Lappeenranta-Villmanstrand, Lemi, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale, Taipalsaari
Heili-kirjastot.