Jonas' Amerika sådant Jonas skildrat det

"Jonas’ Amerika" är en biografi om Jonas Q. Andersson, en berest och belevad man, och hans förhållande till det gigantiska landet i väst under 1900-talets början. Jonas berättar för Eje om sina färgstarka upplevelser i det land han har kommit att älska och som han håller nära om hjärtat. Som när han stiftade bekantskap med The Red Light District i Chicago eller sin bekantskap med den besynnerliga domaren Lynch.

Anders Eje är Axel Esséns (1880-1951) mest förekommande pseudonym. Han skrev främst exotiska underhållningsromaner, ofta på platser som Ceylon. Han arbetade även på olika tidningar, bland annat som redaktör för Vecko-Journalen.

Ej tillgänglig.

De oerhörda orden: en bok om Märta Tikkanens författarskap

Storå, Siv

Från Lexå till Glitterscenen : finlandssvenska tidsbilder, läsningar, författatporträtt 1960-2013