Hirmuisten vuosien valtiomies: J. K. Paasikivi 1870-1959

J. K. Paasikiven syntymästä 150 vuotta 27.11.2020 - vaikeiden aikojen suurmiehen yleistajuinen elämäkerta Professori Tuomo Polvinen julkaisi vuosina 1989-2003 viisi osaa käsittäneen presidentti J. K. Paasikiven elämänkertasarjan. Paasikiven syntymän 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Hannu Immonen on toimittanut Polvisen sarjasta suurelle yleisölle teoksen Hirmuisten vuosien valtiomies. Teoksessa kuvataan kattavasti Paasikiven nousu politiikan huipulle: pankinjohtajasta suomalaisen puolueen johtoryhmään, kansanedustajaksi, pääministeriksi ja presidentiksi. Nousevaa poliittista uraa ja perhe-elämää oli vaikea sovittaa yhteen. Varjon siihen loi ensimmäisen puolison pitkäaikainen sairaus, joka päättyi hänen kuolemaansa. Uusi puoliso Alli tuli tunnetuksi presidenttiaikana "maan äitinä". Teoksen painopisteenä kuvataan Paasikiven poliittisen uran huipentumaa jälleenrakennuskauden pääministerinä ja presidenttinä. Sen keskiössä ovat "hirmuiset vuodet" 1944-1948, jolloin Paasikivi pyrki säilyttämään Suomen länsimaisena demokratiana voimakkaasta vasemmistovyörytyksestä huolimatta. Paasikiven poliittisen uran päätepisteenä oli Porkkalan palautus Suomelle 1955. Teos on tehty yhteistyössä Paasikivi-seuran kanssa. Tuomo Polvinen on tunnettu historiantutkija, joka on työskennellyt mm. valtionarkistonhoitajana, yleisen historian professorina ja akatemiaprofessorina. Hän on tutkinut Suomen historian keskeisiä kysymyksiä kuten ns. sortokautta, Suomen itsenäistymistä ja Suomea toisessa maailmansodassa. Hän on kirjoittanut runsaasti myös laajalle yleisölle tarkoitettuja kirjoja. Hän on saanut sekä Suomen kulttuurirahaston että Alfred Kordelinin säätiön tunnustuspalkinnot ja kolmesti Valtion tiedonjulkistamispalkinnon.

Minerva Kustannus 1. utgåva

Ej tillgänglig.

Punalippujen Helsinki : työväenliikkeen varhaisvuodet 1883-1917

Ekman, Torsten; Kiuru, Veijo