Gustaf Mannerheim (ruotsinkielinen): Aristokrat i vadmal

Gustaf Mannerheim är som känt den mest uppburna men också omstridda personen i Finlands 1900-talshistoria. Men varför är det så?

Mannerheims långa och mångskiftande liv och epok gestaltas i detta verk skrivet av Henrik Meinander i flera kontexter: hans privilegierade bakgrund och officerskarriär i Ryssland, som vardera på ett väsentligt sätt formade hans syn på Finland i ett europeiskt och globalt perspektiv; hans centrala insats i finsk säkerhetspolitik under ödesåren 1917--1919 och 1939--46; och sist men inte minst, hans personlighet som fortsättningsvis ger upphov till en myter, anekdoter och rykten.

I denna syntes målar han ett kritiskt men empatiskt Mannerheim-porträtt, i vilket det finns både starka konturer och färgprakt men också besvärande detaljer och tunga skuggor.

Otava 1. utgåva
SWE EISBN: 9789511311256

Ej tillgänglig.

Gustaf Mannerheim (suomenkielinen): Aristokraatti sarkatakissa