Gå till huvudinnehåll
Alla bibliotek

Förortssnuten (lättläst)

Hanif Azizi växer upp på en militärbas i Irak. Hans liv präglas av föräldrarnas kamp i rebellrörelsen Folkets Mujahedin. När Hanif bara är nio år dör hans pappa i kriget och han flyr landet tillsammans med sin lillebror. Flykten tar honom till Sverige.

Hanif har svårt att känna sig hemma i Sverige. I tonåren lockas han av gemenskapen i Folkets Mujahedin och att återförenas med sin mamma. Han reser till Irak.

Men något avgörande händer i Hanifs liv och han åker tillbaka till Sverige. Han utbildar sig till polis och börjar arbeta i Rinkeby. I förorten får han se en sida av Sverige han inte trodde fanns.

Förortssnuten är en verklighetsbaserad berättelse om flykt, utanförskap, radikalisering och livet i svenska förorter. Det är också en historia om vänskap, sammanhållning och en poliskår som kämpar mot brutalitet.

Fås med följande bibliotekskort

Ej tillgänglig.

Du kan också vara intresserad av dessa...

Det ohyggliga arvet : Sverige och främlingen genom tiderna

Catomeris, Christian

Förortssnuten

Lutteman, Markus; Azizi, Hanif

Floden

Lutteman, Markus

Floden

Lutteman, Markus

Heroine

Kallentoft, Mons; Lutteman, Markus