Gå till huvudinnehåll
Alla bibliotek

Djurens gård (lättläst)

Djuren på bondgården bestämmer sig för att göra uppror. Den elake bonden har plågat dem länge nog! Djuren jagar bort bonden, och två grisar tar över ledningen. Först blir livet bättre, då djuren får mer mat. Men snart tar en av grisarna över makten, och gården blir en diktatur. Alla orättvisor som från bondens tid kommer tillbaka.

Djurens gård är en satirisk roman och fabel av George Orwell, från 1945. Nu kommer denna klassiker i en lättläst version på Vilja förlag. Orwell beskriver utvecklingen i Sovjetunionen fram till andra världskriget. De två styrande grisarna symboliserar Stalin och Trotskij och maktkampen dem emellan. Orwell skrev i inledningen till originalupplagan att boken i första hand handlar om Sovjetunionen men att förhållandena inte var mycket annorlunda i England.

Viljas böcker är uppskattade av personer som är ovana vid att läsa eller kanske har någon form av lässvårigheter. Språket är enkelt men innehållet är anpassat för vuxna läsare.

Fås med följande bibliotekskort

Ej tillgänglig.

Du kan också vara intresserad av dessa...

1984 (lättläst version)

Orwell, George

Djurens gård (lättläst version)

Orwell, George

1984 (lättläst)

Orwell, George

Djurens gård

Orwell, George; Roosmann, Magnus; Ekvall, Christian

1984

Orwell, George