Det fattas en tärning

”Om ni hör någon ropa så är det jag. Jag är Puck. Jag är sexton år. Och jag är livrädd.”

Det här är boken om Puck. Hon är sexton år, och gör allt för att inte förlora kontrollen, inte låta någon komma för nära, inte visa vem hon egentligen är. Men en gång för väldigt länge sedan var hon 11 år, och bodde med sin mamma och sin pappa och sina guldfiskar i ett radhus i en småstad någonstans. En vanlig flicka i en vanlig familj, kan man tycka. Fast allt är inte vanligt i radhuset där Puck bor.

Johanna Thydell låter växelvis 16-åringen och 11-åringen komma till tals, och i brytpunkten mellan de två rösterna växer bilden av Puck fram. Om vem hon var och den hon blev, och om ett liv där det fattas en tärning.

Johanna Thydell skriver en snudd på självlysande prosa, och texten genomsyras av en stark närvaro och en god portion humor.
Ålder: 12–15 år

Johanna Thydell gjorde en uppmärksammad debut 2003 med ungdomsboken I taket lyser stjärnorna, för vilken hon fick det årets Augustpris för bästa barn- och ungdomsbok. År 2004 tilldelades hon även debutantpriset Slangbellan för samma bok. Johanna är född 1980, uppvuxen i Värnamo och bosatt i Stockholm.

Ej tillgänglig.

Mornitologen

Thydell, Johanna

Ursäkta att man vill bli lite älskad