Marie Curie ja tyttäret : nobelisteja, edelläkävijöitä, seikkailijoita (ljudbok)

Kolme naista, joiden rohkeus ja älykkyys muuttivat maailmaa.

Kahdesti Nobel-palkittu Marie Curie taisteli tasa-arvoisesta kohtelusta hyvin miehisessä tiedemaailmassa. Saman määrätietoisuuden ja tavoitteellisuuden hän siirsi lahjakkaille tyttärilleen.

Vaikka Marie Curie tunnetaan ennen kaikkea radioaktiivisuuden tutkimuksen uranuurtajana ja hänen tyttärensäkin sai fysiikan Nobel-palkinnon, ei Marie Curien ja hänen tyttäriensä Irènen ja Èven tarina ole vain kertomus kemian ja fysiikan suurista edistysaskelista. Ennen kaikkea se on vangitsevasti kirjoitettu tietokirja aivan erityislaatuisesta perheestä ja myös olennainen pala feminismin ja tasa-arvon historiaa.

38-vuotiaana leskeksi jäänyt Marie työskenteli itseään säästämättä ja kannusti myös lahjakkaita tyttäriään etenemään urillaan. Naisten toiminta ulottui tiedelaboratorioista ja opetustyöstä aina sotaponnistuksiin ja kansainväliseen politiikkaan saakka.
Marien, Irènen ja Èven elämät risteävät useiden kuuluisien henkilöiden, mm. Albert Einsteinin, Simone de Beauvoirin ja Eleanor Rooseveltin, kanssa.

”Tämä uskomaton perhetarina on todellinen älyllinen seikkailukertomus.”– Télérama

Claudine Monteil on ranskalainen diplomaatti, historioitsija ja kirjailija. Hän on tähän mennessä julkaissut kymmenen kirjaa, joita on käännetty useille kielille.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Hausjärvi, Hyvinkää-Hyvinge, Loppi, Nurmijärvi, Riihimäki
Ratamo-kirjastot.