Kolmen rintaman mies : Seppo Tiilikainen talvisodassa, SS-Wiking-divisioonassa ja Tali-Ihantalassa (ljudbok)

Suomalaisen SS-miehen päiväkirjat ja kirjeet kertovat elämästä vaihtuvilla sotanäyttämöillä.

Seppo Tiilikainen oli yksi noin 1 400 suomalaisesta Saksan Waffen-SS-joukoissa taistelleista sotilaista. Hän oli Saksaan lähtiessään vasta 19-vuotias mutta jo talvisodan käynyt veteraani.

Seppo Tiilikainen oli yksi yli 1 400 suomalaisesta Saksan Waffen-SS-joukoissa taistelleista sotilaista. Hän oli Saksaan lähtiessään 19-vuotias korpraali.

Nuoresta iästään huolimatta Tiilikainen oli jo kokenut maailmanmatkaaja. Nuorukainen lähti merille vain 15-vuotiaana, ja parivuotisen pestin aikana tutuiksi kävivät satamat Etelä-Amerikkaa myöten. Maailman poliittinen kuohunta kuitenkin muutti Tiilikaisen suunnitelmat. Nuori mies palasi Suomeen ja taisteli talvisodassa Laatokan pohjoispuolella.

Vuonna 1941 Tiilikainen värväytyi Waffen-SS:ään. Hänestä tuli Viking-divisioonan taistelija Ukrainan sotatantereille. Päiväkirjoissaan ja kirjeissään hän kuvailee paitsi taisteluja myös suomalaisten SS-sotilaiden arkea.

SS-komennuksen päätyttyä Tiilikainen palasi Suomeen osallistuakseen jatkosodan lopputaisteluihin. Tali-Ihantalan tulimyrsky koitui hänen kohtalokseen heinäkuun alussa 1944.

Kirja perustuu Tiilikaisen päiväkirjamerkintöihin ja kirjeisiin, joita täydentää sota-arkiston materiaali.

Petri Nevalainen on helsinkiläinen kirjailija, jonka tuotannossa ovat viime vuosina korostuneet elämä-kerrat. Hän on aiemmin asunut ja työskennellyt noin kymmenen vuoden ajan Lontoossa ja BBC:ssä. Nevalaisen uusimpia teoksia ovat sotahistoriaan pureutuvat Marskin tiedustelija - Eversti Aladar Paasosen tarina ja Kollaanjoen taistelut.

Heikki Tiilikainen on suomalainen everstiluutnantti ja tietokirjailija. Hän on toiminut päätoimittajana Ruotuväki-ja Suomen Sotilas -lehdissä. Heikki Tiilikainen on kirjoittanut, kääntänyt, toimittanut ja kuvittanut yli 30 teosta.

Halsua, Kannus, Kaustinen-Kaustby, Kokkola-Karleby, Lestijärvi, Toholampi
Anders-kirjastot.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.