Äyräpään luutnantti – Sotavankien matka Neuvostoliittoon ja takaisin (ljudbok)

Äyräpään luutnanttia lukee kuin romaania, paitsi että se on tietokirja ja perustuu tiukkoihin historiallisiin faktoihin ja autenttisiin lähteisiin. Kirja päästää lukijan keskelle hurjia tapahtumia: sotaanlähtöön, kiinni jäämiseen, matkalle kohti vankileiriä ja elämään leirillä. Joidenkin suomalaismiesten tarina päättyy kuolemaan, toisten vapautumiseen ja kotiinpaluuseen. Koetuksi tulee koko neuvostomaan vankileirien ”saaristo”, Uralin molemmin puolin. Kirja perustuu entisten sotavankien omiin muistoihin, joiden keräämisen käynnisti yli 50 vuotta sitten kapteeni Erkki Autio. Nuorena luutnanttina hän jäi miehineen kiinni vuolaan Vuoksen rannalla Äyräpäässä. Timo Malmi on tamperelainen kirjailija, historiantutkija, kotiseutumies ja sotakamreeri. Malmi on julkaissut romaaneja, tietokirjoja, runoja, näytelmiä ja tehnyt lyhytelokuvan. Hänet on palkittu mm. Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnolla.

Lind & Co AB 1. utgåva

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby
Kirkes-kirjastot.

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa