Äiti ja poika – Päivä koittaa (ljudbok)

Minna Canth (1844-1897) oli voimakas yhteiskunnallinen vaikuttaja ja eurooppalaisten aatteiden esilletuoja kirjoitustensa kautta. Hän tunsi myötätuntoa erityisesti naisten koulutusmahdollisuuksia, samoin kuin vähäosaisia kohtaan. Hänellä itsellään oli kuitenkin hyvä koulu- sivistys, joka ei ollut tuohon aikaan itsestäänselvyys.

Canth pääsi Jyväskylään kansakoulunopettajaseminaariin vuonna 1863, aikomuksena elättää itsensä opettajana – menemättä naimisiin. Opet- tajan työ oli nyt naisille toinen vaihtoehto yleisemmän kätilönuran ohella. Opettajaa hänestä ei kuitenkaan tullut, koska hän hyväksyi seminaarin luonnontiedon opettajan, Johan Ferdinand Canthin kosin- nan, ja pariskunnalle syntyi seitsemän lasta. Minna Canth kuitenkin kirjoitti miehensä toimittamiin Keski-Suomi-ja Päijänne-lehtiin mm. novelleja, uutisia sekä yhteiskunnallisia kannanottoja pääasiassa raittiuteen ja naisiin liittyvistä aiheista. Tältä ajalta Minna Canthista tulikin ensimmäinen suomalainen sanomalehtinainen, ja myös tällä äänitteellä olevat novellit ovat ensi kertaa julkaistut Päijänne-lehdessä vuonna 1878, ja ovat mielenkiintoinen näyte Canthin taidoista jo kirjalliselta alkutaipaleelta.

Canth muutti miehensä kuoleman jälkeen Kuopioon ja hänestä tuli siellä menestyvä liikkeenharjoittaja, jonka turvin hän saattoi hankkia ulkomaista kirjallisuutta ja oli siten hyvin selvillä myös ulkomaisista suuntauksista. Juhani Aho piti Canthia merkittävänä silloisen nuorison elähyttäjänä. Canthin Kanttila-talossa vieraili usein myös Suomen terävintä sivistyneistöä. Canthin mukaan on nimetty lukuisia raken- nuksia, katuja, ja hän on saanut oman postimerkin. Lukijana toimii Ritva-Liisa Elivuo. Kokonaiskesto: n.1 tunti 23 min.

Finore Oy 1. utgåva
FIN EISBN: 9789527201770