Skip to main content
All libraries

Nudging i praktiken : Så gör organisationen det lätt att göra rätt

Vi vet att vi borde äta hälsosammare, slänga mindre mat och spara mer till pensionen ändå gör vi inte alltid det. När gapet mellan vilja och handling inte går att överbrygga med ökad information eller kunskap kan vi behöva en hjälpande knuff ­ vi kan behöva nudging. Nudging innebär att kombinera psykologi och design för att göra det lätt att göra rätt, utan att använda lagar, förbud eller ekonomisk kompensation.

Det här är den första svenska handboken i nudging. Författarna guidar dig genom Beteenderesan, en arbetsmodell där du steg för steg förenklar för både dina kunder och din organisation att fatta önskvärda beslut.

Du får bland annat lära dig att:
Se till att det önskvärda beteendet är förvalt
Rama in och förstärka det önskade budskapet
Påminna vid rätt tidpunkt
Göra användaren till en del av lösningen

Modellen är förankrad i forskning och praktiskt utprovad inom näringsliv och offentlig sektor. Målet är att skapa beteendeförändring som gynnar både individen och dina affärsmässiga resultat och planeten.

Författarna är alla verksamma på Sveriges första beteendebyrå, Beteendelabbet. De arbetar för att skapa hållbar utveckling inom bostad, transport, sparande, vård och hälsa genom att kombinera kunskap från psykologi, beteendeekonomi och design.

Available with these library cards

Not available.

You may be interested in...

Någon gång behöver man lära sig äta och dricka

Öggesjö, Helena

Miljökommunikation och hållbar utveckling - stärk ditt varumärke och skapa affärsnytta

Enell, Magnus

Lokalt ledarskap för hållbar utveckling

Örn, Peter

Vårt gemensamma ansvar - så guidar ISO 26000 din verksamhet mot hållbar utveckling

Atler, Sandra; Boivie, Per-Erik; Henriksson, Jens; Holmquist, Karin; Linusson, Anna; Söderberg, Staffan

När verkligheten inte stämmer med kartan : lokala förutsättningar för hållbar utveckling