Skip to main content
All libraries

Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla

Sosiaali- ja terveyspalveluita järjestettäessä on varmistettava asiakkaiden turvallisuus. Organisaation toimintatavat ja inhimilliset virheet voivat kuitenkin vaarantaa asiakasturvallisuuden. Puutteellisen tiedonkulun, heikon työn hallinnan tai riittämättömän yhteistyön vuoksi asiakkaiden yksilölliset tuen tarpeet ja elämäntilanteet voivat jäädä huomiotta. Turvallisuuden takaamiseksi alan ammattilaisten ja organisaatioiden on huolehdittava palveluiden saatavuudesta ja saavutettavuudesta sekä asianmukaisesta toteuttamisesta. Tämä edellyttää turvallisuuskysymysten huomioimista asiakastyön lisäksi johtamisessa, työn valvonnassa ja tiedonhallinnassa. Palveluita suunniteltaessa ja toteutettaessa on kuunneltava myös asiakkaan näkemyksiä. Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalallapaneutuu asiakasturvallisuuden käsitteeseen, sen arvopohjaan ja käytäntöön asiakastyössä. Teoksessa kuvataan esimerkiksi lastensuojelun, päihdepalveluiden sekä vankeinhoidon asiakasturvallisuutta edistäviä käytäntöjä. Monitieteinen lähestymistapa tarjoaa uusia näkökulmia alan asiantuntijoille, ammattilaisille ja opiskelijoille.

Available with these library cards

Not available.

You may be interested in...

Näyttöön perustuva toiminta: Tarpeesta tuloksiin

Korhonen, Anne; Jylhä, Virpi; Korhonen, Teija; Holopainen, Arja

Tunnetaidot voimavarana : opas sosiaali- ja terveysalalle

Seppänen, Mari

Tunnetaidot voimavarana: opas sosiaali- ja terveysalalle

Seppänen, Mari

Näin selviät tiimin jäsenenä : tunnetaidot työkaluna sosiaali- ja terveysalalla

Seppänen, Mari

Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö

Mönkkönen, Kaarina