Syysloma on lukuloma – kirjan siivillä maailman ääriin

Kirja voi viedä maailma ääriin ja aikamatkoille. Vietetään siis syyslomalla lukulomaa kirjojen parissa. Mihin kirja on vienyt sinut? Mitä lukeminen antaa sinulle? Miltä lukeminen tuntuu parhaimmillaan? Näihin kysymyksiin vastaavat Nuori Aleksis -palkinnon raadin jäsenet. Yläkoulun Nuori Aleksis on Äidinkielen opettajain liiton myöntämä kirjallisuuspalkinto, jonka saajan valitsee yläkoulun oppilaista koostuva raati. Tapasimme raadin jäsenet, kun he kokoontuivat 18.9.2020 valitsemaan Nuori Aleksis -palkinnon saajan.

Mukana raadissa ja Lukuloma-videolla ovat:
Aada Alikoski, Mukkulan peruskoulu
Malla Keinänen, Kaukovainion koulu
William Le, Pöllökankaan koulu
Henna Lehtinen, Parolan yhteiskoulu
Aava Murto, Vääksyn yhteiskoulu
Emma Säynätkari, Mukkulan peruskoulu

Koulujen syyslomalla perheitä kannustetaan viettämään lukulomaa lukemalla yhdessä. Kirja-alan järjestöjen yhteiskampanja toteutetaan nyt toista kertaa, ja tänä vuonna kampanja näkyy verkossa ja kuuluu radiossa. Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko tukee kampanjaa.

Kirja-alan keskeiset järjestöt korostavat Lukuloma-kampanjassaan lukemista koko perheen yhteisenä harrastuksena. Erityisesti korona-aikana lomamatkalle on turvallisinta lähteä kirjan siivin.

Kampanjan taustalla on Suomen kirja-alan järjestöjen huoli lukuinnon ja lukemisharrastuksen laskusta. Innoittajana ovat Ruotsin menestyksekkäät kokemukset vastaavasta muutoksesta muutama vuosi sitten (Läslov.se). Lukuloma on osa Opetushallituksen Lukuliikettä, joka tukee lasten ja nuorten sekä aikuisten lukemista ja lukuintoa.

Mukana ovat Kirjailijaliitto, Kirjakauppaliitto, Kirjasampo, Lukukeskus, Lukuliike, Opetushallitus, Suomen Kirjastoseura, Suomen Kirjasäätiö, Suomen Kustannusyhdistys, Suomen Tietokirjailijat ja Äidinkielen opettajain liitto.

Lisätietoja:
Lukuloman verkkosivut
Lukuvinkkejä lapsille Lukemo-sivustolla
Lukuvinkkejä nuorille Sivupiirissä
Lukuvinkkejä aikuisille Kirjasammossa
Yläkoulun Nuori Aleksis 2020 -artikkeli Kirjasammossa
Palkintotiedote Sivupiirissä
Lukuloma-videoita ruotsiksi
Katso lisää suomenkielisiä Lukuloma-videoita

Löydät videon myös muista Kirjastokaistan kanavista:
Facebook-video
YouTube-video