Voitto tai kuolema: Venäjän salainen dopingohjelma

Venäläisten dopingohjelman ilmiantajan odotettu paljastuskirja Venäjän johtavana doping-eksperttinä toiminut Grigori Rodtsenkov paljastaa sensaatiokirjassaan kaiken entisen kotimaansa dopingohjelmasta Marraskuussa 2015 Kansainvälinen antidoping-toimikunta Wada paljasti laajassa raportissaan, että venäläiset urheilijat olivat syyllistyneet systemaattiseen valtion tukemaan dopingiin. Erityisesti yksi nimi toistui raportissa usein: Grigori Rodtsenkov, Moskovan antidoping-laboratorion johtaja. Kun itse Vladimir Putin julisti televisiossa, että syylliset tultaisiin etsimään ja he tulisivat kantamaan vastuunsa, Rodtsenkov ymmärsi saaneensa kuolemantuomion. Hän pakkasi reppuunsa kaikkein välttämättömimmän ja onnistui poistumaan maasta mukanaan tietokoneensa. Sen kovalevyn tiedot osoittivat, ettei Wada tiennyt vielä puoliakaan Venäjän doping-ohjelmasta. Tässä kirjassa Rodtsenkov paljastaa kaiken, minkä hän aitiopaikallaan Venäjän johtavana doping-eksperttinä tiesi Neuvostoliiton ja Venäjän dopingohjelmasta. Hän kertoo, miten venäläiset vuosien varrella onnistuivat käyttämään kiellettyjä aineita lähes jokaisessa urheilulajissa. Voitto tai kuolema on kuin kylmän sodan aikaan sijoittuva hyytävä trilleri - paitsi että tämä tarina on tosi.

Ej tillgänglig.

Huipulle uusin eväin: urheilu ja johtaminen 2020-luvulla