Världen väntar mig : Birgitta Stenberg, lusten och litteraturen

Hon fick sitt existentiella uppvaknande som 18-åring på baren La Reine Blanche i Paris. Sex år senare, 1956, debuterade hon som romanförfattare med Mikael och Poeten och kort därefter fick hon sitt genombrott med Chans, den banbrytande skildringen av den unga raggartjejen Maris drömmar.

Birgitta Stenbergs berättelser är direkta produkter av författarens nyfikenhet på världen och lust att erfara. Hon reste som ung runt i Sydeuropa, lärde sig språk, experimenterade med droger, blev katolik, hängde på gaybarer och skrev. Det resulterade i ett mångsidigt, färgstarkt och mycket betydelsefullt författarskap.

I Världen väntar mig utforskar litteraturvetaren Paul Tenngart en författare som alltsedan femtiotalet har visat oss svenskar vägen mot nya livsformer. Med sin öppenhet och ärlighet stack hon ut i folkhemssverige och blev en folkkär författare och debattör.

Birgitta Stenberg, som förutom författare var översättare, biodlare, journalist, mekaniker, fiskare och cannabisodlare, har berört läsare i flera generationer, och hennes böcker fortsätter att både fascinera och utmana. Med verk som Kärlek i Europa, Apelsinmannen och Alla vilda har hon visat vad världen har att erbjuda och vad man riskerar när man kastar sig ut i den.

Ej tillgänglig.

Familjealbum : minnen, historia, utvikningar

Groth, Joakim

Mammuten, eller Jörn Donners efterlämnade handlingar. Första delen : om illamåendets historia i Finland