Uppfinningen telefonen. Återutgivning av texter från 1878 och 1896

I dag är det svårt att tänka sig ett liv utan telefonen. Chansen är till och med stor att du läser den här e-boken i din mobil.

Men på 1800-talet var idén att kunna lyfta en lur och tala direkt med någon som befann sig flera mil bort något nytt.
I de här texterna får du veta mer om den nya tekniken bakom uppfinningen telefonen – och du får också lite spännande spekulationer om hur den kan komma att användas i ”framtiden”.

Den här e-boken innehåller två texter; ”Telefonen och den talande fonografen” som publicerades i februari år 1878 i tidskriften ”Ny Illustrerad Tidning” samt ”Telefonen” som publicerades 1896 i tidskriften ”Undrens verld inom natur, vetenskap, konst och industri”.
Båda texterna publicerades anonymt.

Eftersom de här texterna skrevs på 1800-talet så innehåller de mått, ord och personer som inte är så bekanta i dag. Därför har vi kompletterat originaltexterna med en kortfattad ordlista.

Ej tillgänglig.

Filosofins historia : tretusen år av tänkande

Grayling, A.C.

Vem lagade Adam Smiths middag?

Att uppfinna världen

Att uppfinna världen