Tonttu Toljanteri ja joulupukin uudet vaatteet

Moni tuntee hyväsydämisen ja kommelluksille alttiin Tonttu Toljanterin, mutta harva tietää, kuinka hän nuorena tonttuna tutustui joulupukkiin. Kaikki alkaa päivästä, jolloin Toljanteri törmää kauppias Ruplanderiin. Tämä on matkalla Korvatunturille myymään joulupukille niin ihmeellisen hienoa vaatekertaa, ettei sitä edes näe, jollei ole kyllin viisas. Toljanteri ei ole, ja mitä enemmän hän asiaa pohtii, sen vakuuttuneemmaksi hän tulee tehtävästään. Hänen on estettävä kaupat. Joulupukin on lähdettävä aaton ajelulleen asussa, jonka tyhmäkin näkee, muuten olisi monen joulumieli koetuksella. Toljanteri ryntää kauppiaan perään vikkelillä kintuillaan, jotka tapaavat olla useamman askeleen edellä ajatusta ja harkintaa. Mutkikas matka sisältää jännittäviä käänteitä ja yllättäviä kohtaamisia. Sen päässä odottaa aivan erityinen joulu, jonka pulmat Toljanteri todellakin tulee ratkaisseeksi. 410-vuotiaille. Annukka Kiuru on Vantaalla asuva dramaturgi, joka on kirjoittanut lapsille teatteriin ja televisioon liki kahdenkymmen vuoden ajan. Hän on Tonttu Toljanterin alkuperäinen luoja ja tv-sarjan käsikirjoittaja. Jyväskyläläinen kuvittaja Sirkku Linnea on valmistunut graafiseksi suunnittelijaksi Lahden muotoiluinstituutista. Hän on tehnyt kuvituksia useisiin kirjoihin, mm. Suomalaiset taruolennot, Suomen myyttiset eläimet, Lapsen oma pandakirja ja Suomen lasten majakkakirja. Tonttu Toljanteri ja joulupukin uudet vaatteet on kirjailija Annukka Kiurun ja kuvittaja Sirkku Linnean viides yhteinen kirja. Aiemmin Minerva on julkaissut heidän teoksensa Tonttu Toljanteri ja joulupukin salainen tehtävä, Tonttu Toljanteri ja outo jouluvieras, Moksun paja sekä Moksu ja Avaruus-Osmo.

Minerva Kustannus 1. utgåva

Enonkoski, Heinävesi, Hirvensalmi, Joroinen-Jorois, Juva, Mikkeli-S:t Michel, Mäntyharju, Pertunmaa, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Savonlinna-Nyslott, Varkaus
Lumme-kirjastot.

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa