Suomi terrorin tukikohtana. Kuinka Lenin tuhosi Venäjän suomalaisten suosiollisella avustukselle

Suomi oli 1900-luvun alkuvuosina maailman etsityimpien terroristien piilopaikka. Erilaisten pommiryhmien lisäksi myös vallankumousta valmisteleva Lenin piileskeli Suomessa. Suomalaiset piilottelivat ja jopa aseistivat tsaaria vastustavia terroriryhmiä ja tulivat näin edistäneeksi uuden neuvostovallan syntyä. Suomi terrorin tukikohtana piirtää uudenlaisen kuvan suomalaisten roolista bolševikkikomennon pohjustajina ja turvaajina. Ilman heidän apuaan Lenin tuskin olisi onnistunut pyrkimyksissään, ja siinä tapauksessa maailmanhistoria olisi kulkenut toista, vähemmän veristä rataa.

Ej tillgänglig.

Mureneva kulmakivi: Suomi, Neuvostoliiton hajoaminen ja YYA-sopimuksen loppuvaiheet 1989-1992

Ritvanen, Juha

Mureneva kulmakivi : Suomi, Neuvostoliiton hajoaminen ja YYA-sopimuksen loppuvaiheet 1989-1992