Suomen miehet. Mitä Y-kromosomin DNA kertoo Suomen miesten alkuperästä?

Kirjassa esitetään, mitä Y-kromosomin DNA kertoo Suomalaisten miesten alkuperästä, heidän saapumisestaan Suomeen ja levittäytymisestään maan eri osiin. Verrattuna aikaisempaan vuoden 2007 kirjaan ”Mistä suomalaiset ovat tulleet?” uutta on se, että nyt suomalaiset miesten DNA:ta analysoidaan tarkemmin kuin vuoden 2007 kirjassa: ei tyydytä vain karkeaan (ns. SNP-tyyppisiin mutaatioihin perustuvaan) tarkasteluun, vaan otetaan mukaan myös tarkeämpi (ns. STR-tyyppiisiin mutaaioihin perustuva) tarkastelu. Näin siis pelkkien haploryhmien lisäksi tarkasteltavina ovat myös haplotyypit. Tämä menetelmien tarkentaminen tekee mahdolliseksi sen, että suomalaisia miehiä ei nyt käsitellä vain ”koko väestön” eikä edes vain sen ”heimojen” kannalta, vaan heitä voidaan käsitellä myös sellaisten yksiköiden kannalta, jotka vastaavat perinteisia ”sukuja” ja ”sukujen haaroja”. Tästä syystä kirjan tuloksia on mahdollista verrata sellaisen sukututkimuksen tuloksiin, joka on tehty mm. kirkonkirjojen perusteella.

Kalevi Wiik 1. utgåva

Imatra, Lappeenranta-Villmanstrand, Lemi, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale, Taipalsaari
Heili-kirjastot.

Sano se murteella minkälaisia suomen murteet ovat ja missä niitä puhutaan?

Suomen murteiden kartasto

Fonetiikan perusteet