Suomen lintutieteen synty : Turun Akatemian aika

Suomen lintutieteen synty avaa näköalan Turun Akatemiassa ennen vuoden 1827 suurta paloa tehtyyn lintututkimukseen. Millaista oli 1600- ja 1700-lukujen tietämys linnuista ja miltä se näyttää nykytiedon valossa? Turun Akatemian lintututkimukset ovat pääosin latinankielisinä ja lähestymistavaltaan vieraina jääneet huonosti tunnetuiksi ja aliarvostetuiksi. Tähän teokseen sisältyvät suomennokset Aurajoen akatemian lintuaiheisista opinnäytteistä ja muista aikalaistutkimuksista. Aihepiirit vaihtelevat ulapan aaltojen myyttisestä jäälinnusta lintuteologiaan, pääskyjen talvehtimisen mysteeristä maamme vanhimman naurulokkiyhdyskunnan tieteellisen tarkkaan kuvaukseen. Teos sisältää myös ensimmäisen Suomen lintujen lajiluettelon. Suomen lintutieteen synty on ainutlaatuinen tietokirja ja välttämätön lähdeteos kaikille Suomen linnuston ja lintutieteen kehityksestä innostuneille. Toinen korjattu painos (2020) sisältää laajat hakemistot.

Ej tillgänglig.

Suomen lintutieteen synty: Turun Akatemian aika