Skildring av Skåne. Återutgivning av text från 1882

Under flera hundra år hade de flesta svenskar en unik attityd till Skåne.
I många delar av landet var man avundsjuka på det framgångsrika lantbruket på de skånska slätterna.

I den här texten får du en inblick i hur svenskarna såg på landskapets invånare i slutet av 1800-talet.

Den här boken är en beskrivning av landskapet Skåne och du får veta allt om dess geologi, historia och sevärdheter.
Du får till och med en liten beskrivning av den typiske invånarens utseende, lynne och klädsel. Du får bland annat veta vilka delar av Skåne som hade invånare som var ”arbetsamma, magra men groflemmade” och vilka som var ”tröga till lynnet och långsamma i rörelse och tal”.

Texten är skriven av den svenske läkaren och fornforskaren Herman Hofberg.  Han arbetade på Nationalmuseum och är mest känd för boken ”Genom Sveriges bygder” där den här texten ursprungligen publicerades.

Eftersom den här texten skrevs på 1800-talet så innehåller den mått, ord och personer som inte är så bekanta i dag. Därför har vi kompletterat originaltexten med ett kapitel med en omfattande ord- och namnlista samt ett kapitel om äldre mått.

I den här e-boken publicerar vi originalets text ordagrant och helt utan ändringar, alla namn, uttryck och till och med felstavningar har behållits.

Ej tillgänglig.

Skildring av Östergötland – Återutgivning av historisk text