Rationell aritmetik och algebrans grunder: Portfölj III(a)-(b) av "Den första matematiken"

Denna bok innehåller portföljer III(a)-(b) av den större studien och artikelsamlingen "Den första matematiken". Del III(c) finns i tryck som en separat volym, "Den reella talsymbolens principer och hantverk". Portfölj III innebär en grundlig studie av elementär aritmetik och algebra ur ett mer teoretiskt-filosofiskt fågelperspektiv. Både intuitiva-åskådliga och logisk-algebraiska perspektiv på begreppsbildningen lyfts fram.

I artiklarna används en speciell layout och framställningsform för matematikämnet, som författaren valt att kalla för den holistiska.

Boken riktar sig till studenter och lärare i matematik, naturvetenskap, filosofi, med mera, men även till en allmän matematiskt eller filosofiskt intresserad publik.

Ej tillgänglig.

Algebra som geometri: Portfölj IV av "Den första matematiken"

Malm, Tomas

A Mind For Numbers : How to Excel at Math and Science (Even If You Flunked Algebra)

Oakley, Barbara

Talteorin och kombinatorikens grunder: Portfölj II av Den första matematiken

Malm, Tomas

Den reella talsymbolens principer och hantverk: Volym III(c) av "Den första matematiken"

Malm, Tomas

Den första geometrin: Volym I av "Den första matematiken", 2:a rev. utg.