Rahaeliitin salainen maailma : miten miljoonaomaisuudet luodaan ja piilotetaan

Kahteen kertaan Pulitzer-palkittu taloustoimittaja Jake Bernstein seuraa suuren rahan liikkeitä sinne, mihin verottajalla tai rikostutkijoilla ei ole pääsyä. Maailman rahamarkkinoiden pinnan alla on olemassa kokonainen salainen maailma, jossa liikkuu miljardeja dollareita pimeää rahaa. Panama-papereihin perehtynyt Bernstein valottaa, mistä rahat ovat peräisin, miten ne liikkuvat ja kuka korjaa potin. Huumekauppa, veronkierto, lahjonta ja muu laiton bisnes tarvitsee toimiakseen verkoston, joka kätkee sitä harjoittavien identiteetin. Apuun tulevat pankkiirit, lakimiehet ja tilintarkastajat, jotka ovat korvausta vastaan valmiita sulkemaan silmänsä laittomuuksilta. Bernstein selvittää, miten tämä rahan varjomaailma on syntynyt, miten peiteyhtiöt toimivat, miten ylikansalliset yritykset kiertävät veroja ja miten rikollispomot, korruptoituneet poliitikot ja yritykset pesevät rahansa. Kirja kertoo myös, miten panamalaisen lakifirman Mossack Fonsecan toimet paljastuivat ja mitkä ovat paljastumisen seuraukset Panama-papereista löytyneille yrityksille, pankeille, yksityishenkilöille ja hallituksille. Bernsteinin kuvaamat salaiset verkostot vaikuttavat meihin kaikkiin. Niihin piilotettu pimeä raha ei koskaan päädy infrastruktuureihin, koulujen rakentamiseen, sairaaloiden tai poliisilaitosten ylläpitoon. Kirja avaa silmät katsomaan kriittisesti myös raha- ja oikeuslaitoksia, joihin olemme tottuneet luottamaan.

Minerva Kustannus 1. utgåva

Ej tillgänglig.

Rahaeliitin salainen maailma : miten miljoonaomaisuudet luodaan ja piilotetaan

Bernstein, Jake