Om Rött och svart av Stendhal

Nyskrivet förord av litteraturkritikern Birgit Munkhammar till Stendhals Rött och svart.

Om Rött och svart:

Den unge landsortspojken Julien Sorel studerar vid prästseminariet och kommer som informator till borgmästarfamiljen de Rênal i Verrières. Han drivs av ärelystnad och ett hat mot överklassen och bestämmer sig för att förföra borgmästarens hustru. Han inleder också en relation med dottern i en annan överklassfamilj, Mathilde De la Mole. Men han spelar ett högt spel, och hans idealiserade bild av sig själv och andra kommer snart att möta den hårda verkligheten.
I Rött och svart tecknar Stendhal ett livfullt panorama över det tidiga 1800-talets Frankrike och dess klassamhälle: intriger, maktkamper, sociala skrankor, skådespeleri. Den ironiska distansen och den psykologiska klarsynen driver berättelsen om Julien Sorels uppgång och fall från den rådande romantiska världsbilden och in i det moderna.

Ej tillgänglig.

Bara genom breven till dig, vän! : Brevväxling Eyvind Johnson och Rudolf Värnlund

Bergh, Magnus; Munkhammar, Birgit

1500 frågor om böcker, författare & litteratur