Moskovan opit: mikä saa Venäjän vastustamaan länttä

Venäjästä ei kannata kuvitella liikoja. Kyynisyys on varmin tapa toimia Venäjän kanssa! Venäjää koskevat perusasiat eivät muutu. Venäjä ja länsimaat ovat kuin naapurit, jotka eivät koskaan näytä ymmärtävään toisiaan. Keir Gilesin mielestä suurin syy tähän on länsimaisten johtajien sitkeä kuvitelma Venäjän muuttumisesta liberaaliksi länsimaiseksi demokratiaksi. Näin ei ole tapahtunut eikä tule koskaan tapahtumaankaan. Venäjä on ja pysyy imperiumina ja myös käyttäytyy kuin sellainen. Länsimaiden näkökulmasta Venäjä toimii ennalta-arvaamattomasti ja irrationaalisesti. Venäjän johtajat tsaareista presidentti Putiniin menettelevät kuitenkin aina omalla, hyvin ennustettavalla ja suurvaltaroolinsa mukaisella tavallaan. Venäjä haluaa vaikuttaa maailman asioihin suurvaltojen tapaan, omien etujensa mukaisesti. Venäjän ulkopolitiikan tavoitteet eivät ole muuttuneet ajan saatossa miksikään. Kansainvälisessä politiikassakin on "ulvottava susien mukana", muuten tulee syödyksi: on epäiltävä kaikessa toista osapuolta ja käytettävä tilanteeseen sopivia keinoja ja lähestymistapoja, sillä reilu peli ei tuota tulosta, jos vastapuoli ei sitä pelaa. Venäjän vastakkainasettelu lännen kanssa on vuosisatainen jatkumo, joka ei johdu vain hallinnosta ja maantieteestä tai kansasta ja historiasta vaan näiden kaikkien yhdistelmästä. Lännessä esiintyy yhä perusteetonta toiveikkuutta Venäjän muuttumisesta vakaaksi kumppaniksi. Muutosta voi toki toivoa, mutta tosiasiat ratkaisevat.

Docendo 1. utgåva

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Moskovan opit : mikä saa Venäjän vastustamaan länttä

Giles, Keir

Venäjän sota jokaista vastaan : ja mitä se sinulle merkitsee

Giles, Keir; Karvonen, Kyösti; Jääskeläinen, Jussi; Lang, Antti

Venäjän sota jokaista vastaan : ja mitä se sinulle merkitsee

Giles, Keir; Karvonen, Kyösti; Jääskeläinen, Jussi

Työn historia : mihin käytämme aikamme?

Suzman, James; Rekiaro, Ilkka

Työn historia : mihin käytämme aikamme?

Suzman, James; Rekiaro, Ilkka; Laitinen, Aku