Me ja muut eläimet: uusi maailmanjärjestys

Elisa Aaltolan ja Birgitta Wahlbergin toimittama artikkelikokoelma keskittyy uudenlaisen eläinsuhteen monitieteelliseen ja -taiteelliseen hahmottamiseen. Kirjassa käsitellään historiantutkimuksen, filosofian, kasvatustieteiden, uskonnon, oikeustieteiden ja kirjallisuustutkimuksen tulkintoja sekä taiteiden, kielen ja talouden roolia eläinsuhteen muokkaajina. Mitä nämä eri alat paljastavat eläinsuhteestamme ja tavoista, joilla sitä tulisi uudistaa? Teos keskittyy tulevaisuuteen ja eläinutopioihin eli yhteiskuntaan, jossa myös eläinten hyvä elämä otetaan vakavasti. Miten tuohon tulevaisuuteen on mahdollista päästä? Nopeasti kasvavan eläinteollisuuden, ilmastonmuutoksen ja lajien kuudennen sukupuuttoaallon aikakaudella tämä kysymys on tärkeämpi kuin koskaan. Kirjan kirjoittajat edustavat suomalaisen kriittisen eläintutkimuksen parhaimmistoa. Elisa Aaltola, FT, on filosofian erikoistutkija sekä eläin- ja ympäristöetiikan dosentti Turun yliopistosta. Birgitta Wahlberg, VTT, on julkisoikeuden yliopisto-opettaja ja post doc -tutkija Åbo Akademissa.

Ej tillgänglig.

Puhe eläinten puolesta