Luovan käsityöprosessin yhteydet psyykkiseen hyvinvointiin : käsityön aikana koettujen itseraportoitujen emootiokokemusten ja fysiologisten vasteiden väliset yhteydet

Teos on lisensiaatintyö, jossa tekijä lähestyy käsityön prosessia luovan prosessin, ongelmanratkaisuprosessin sekä taiteellisen prosessin kautta ja tarkastelee käsityön tekijän emootiotilojen ilmenemistä prosessin aikana sekä niiden vaikutusta yksilöön ja hänen psyykkiseen hyvinvointiinsa. Luovaa käsityötä tarkastellaan emootioiden, motivaation, aktivaation ja itseaktivoinnin näkökulmasta. Läheisesti näihin liittyvät myös psyykkinen itsesäätely, suggestio ja mielikuvaoppiminen. Aineistona on neljän käsin neulomista vapaa-aikanaan harrastavan koehenkilön käsityöprosessin aikana koottu ääneenajattelu sekä sydämen sykettä pitkäaikaisesti rekisteröivä EKG-holterointi.

Huom! Kirjasta voi tulostaa 10sivua/vuorokausi.

Enonkoski, Heinävesi, Hirvensalmi, Joroinen-Jorois, Juva, Mikkeli-S:t Michel, Mäntyharju, Pertunmaa, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Savonlinna-Nyslott, Varkaus
Lumme-kirjastot.

Hyvinvoinnin käsikirja

Ojanen, Markku