Kuplivaa kemiaa: kiehtovat juomat kotikaljasta kombuchaan

Paahteisen pähkinäistä kahvia, makunystyröitä kipristävää limsaa, makeanhimoa hellivää marjamehua - elämämme perustana toimiva vesi muuntuu moneksi, kun siihen uutetaan toisia aineita tai kun sitä sekoitetaan sopivassa suhteessa vaikkapa etanoliin. Maistuvia juomia syntyy myös, jos antaa hiivojen ja bakteerien temmeltää lasissa. Ilman näitä apureita emme voisi nauttia esimerkiksi kuohuviinistä tai kaakaosta. Kuplivaa kemiaa paljastaa, miten molekyyleistä syntyy parahultainen seos, jossa ovat tasapainossa makua, väriä, tuoksua, kihelmöintiä tai muuta mukavaa tuntemusta tuottavat ainekset. Teoksessa käydään läpi tuttuja juomia ja niiden kenties vähemmän tunnettuja piirteitä sekä historiaa. Juomien valmistukseen liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia prosesseja ei ole aiemmin kuvattu näin kutsuvasti. Miksi olut ei maistu oluelta ilman humalaa? Mistä vihreän teen heinäinen maku johtuu? Mitä rypäleiden solukoista vapautettu neste käy läpi matkallaan viiniksi?

Gaudeamus 1. utgåva

Ej tillgänglig.

Kotikosmetiikan raaka-aineet ja valmistus

Lempa, Outi