Kuolema kolkuttaa: Mannerheim-ristin ritari 110 Einar Schadewitz

Einar Schadewitz (1917-1981) oli suomalainen sotilas ja Mannerheim-ristin ritari 110. Hän taisteli talvisodassa Jääkäripataljoona 3:n riveissä ja nousi kuuluisuuteen Summan taistelussa.

Tarinan mukaan hän hyppäsi vihollisen panssarivaunun päälle, koputti kansiluukkuun ja huusi: "Avvaa iivana, tiällä kuolema kolukuttelloo!" Taistelun melskeessä panssarivaunumiehistö ei saanut selvää huudosta ja luuli koputtajan olevan omia. Kun venäläinen sotilas avasi luukun, Schadewitz heitti panssarin sisään käsikranaatin ja tuhosi vaunun.

Jatkosodassa Schadewitz taisteli Adolf Ehnroothin johtaman Jalkaväkirykmentti 7:n riveissä. Raskaan hyökkäysvaiheen taisteluissa 1941 ja 1942 hän osoitti sellaista kylmäpäisyyttä ja määrätietoista taistelutahtoa, että hänet nimitettiin Mannerheim-ristin ritariksi.

Ville Kaarnakari kertoo sotasankarin huikean tarinan muun muassa Schadewitzin perikunnalta saadun aineiston perusteella.

Minerva Kustannus 1. utgåva

Ej tillgänglig.