Kulle 230: En berättelse om Djävulens Division

Allteftersom tiden gick försämrades världens relationer med varandra. De samarbeten som länderna i världen tidigare haft med varandra bröts och många avslutade handeln mellan olika världsdelar. Tidigare långtgående överstatliga samarbeten skrotades och gav upphov till nya allianser som den Östasiatiska koalitionen och de Amerikanska förenade nationerna. I norden föddes det likaså en allians. En hämndlysten sådan.

Ag-kaptenen Gustav Karlsköld leder 2 000 av sina bästa soldater för att strida mot moldav-turkarna i slaget om Turkiet 2045. Den nordeuropeiska kaptenen väljer att strida till siste man mot de moldav-turkiska styrkorna och dess överväldigande armé. Samtidigt i Moldavien försöker den finske soldaten Oskari Virtanen tillsammans med resten av sitt kompani hålla upp ordningen och vinna stöd åt Ag-generalen Edward Schenström.

Kulle 230 är en berättelse som erinrar oss om de oroliga vindar som har blåst förbi genom historien. Den Nordeuropeiska unionens kamp för våld och död påminner oss bland annat om nazisternas krigshets under andra världskriget, men också amerikanernas starka hämndbegär efter 11 september. Och idag när likadana vindar åter har börjat blåsa i världen känns berättelsen mer aktuell än någonsin.

Ej tillgänglig.

1939 : nedräkningen till andra världskriget