Katri Vala: kulkuri ja näkijä

Tarkkanäköisen runoilijan kiihkeä elämä. Suomalaisen runouden modernismin airut. Eksotiikan papitar. Intohimoinen tulenkantaja. Tulisieluinen sodan ja saksalaismielisyyden vastustaja. Katri Valasta elää vahvoja mielikuvia, mutta millainen ihminen myytin takaa löytyy? Vala etsi alati paikkaansa, oli kotonaan kaikkialla eikä missään. Hänen elämänsä miljöö oli lapsuudesta saakka poliittinen. Häneen kytkeytyvät kiehtovalla tavalla sortovuodet, sisällissodan pitkä varjo ja vasemmistolaisen älymystön nousu. Mutta hän oli myös kansakoulunopettaja, äiti ja rakastaja. Oman elämänsä kulkuri näki mitä Euroopassa ja Suomessa 1930-luvulla tapahtui - ja sanoi sen rohkeasti ääneen.

Otava 1. utgåva

Ej tillgänglig.

Herkkä, hellä, hehkuvainen : Minna Canth

Maijala, Minna