Katinkuru ja partiolainen Irja Linnea Kärkkäinen: Lippukuntia, hevosia, ampumaratoja, vesijättömaita

Valtiot.lis. Seppo Teleniuksen vuonna 2016 julkaistun teoksen maantieteellisinä kohteina ovat Porin metsä ja sen lähiseutu eri aikakausina. Urheilulajeista käsitellään varsinkin ratsastusta ja ammuntaa. Katinkurun ampumakeskus löytyy Porin metsän eteläosasta. Vuonna 1940 perustettua Lattomeren pika-asutusaluetta on alettu toisen maailmansodan jälkeen kutsua Pinomäen kyläksi samannimisen mäen mukaan, joka sijaitsee koilliseen Katinkurusta. Pinomäki Royality Riding Club rekisteröitiin lokakuussa 2007. Alueella toimii myös Ulvilan Ratsastajat.

Tärkein yksittäinen henkilö teoksessa on Suomen partiotyttöjen Satakunnan piirin johtajana 1932–1951 toiminut Irja Linnea Kärkkäinen, joka harrasti urheilua Porin Ratsastusseurassa ja Porin Naisvoimistelijoissa. Hän oli Porin tyttölyseon rehtori 1939–1974 ja toimi vuoden 1942 aikana päämajan sotilashallinto-osaston yhteyslottana ja 18. divisioonan yhteyslottana. Vuonna 1944 Irja Kärkkäinen oli 4. divisioonan yhteyslotta. Lukuvuoden 1951–1952 hän suoritti jatko-opintoja amerikkalaisessa Smith Collegessa.

Ej tillgänglig.