Johtaminen kompleksisessa maailmassa: Viisautta pirullisten ongelmien kohtaamiseen

Ennakoimattomuus, suuret kokonaisuudet ja pirulliset ongelmat haastavat nykyjohtajat. Elämme kompleksisessa maailmassa, jossa asiat ja ilmiöt kietoutuvat ja vaikuttavat toisiinsa odottamattomin tavoin. Organisaatioissa kohdataan yhä useammin yllättäviä tilanteita, syiden ja seurausten välillä ei näy selvää jatkumoa ja toisinaan asioita tuntuu vain tapahtuvan. Tätä kuilua suunnittelun ja tapahtumisen välillä pyritään kaventamaan kompleksisuusajattelulla. Johtaminen kompleksisessa maailmassa sukeltaa kompleksisuusajattelun teoreettiseen perustaan ja tarjoaa suomalaiseen empiiriseen aineistoon tukeutuvia käytännön esimerkkejä sen soveltamisesta. Voiko työelämän kompleksisuutta hallita, vai pitäisikö siihen vain sopeutua? Kuinka kompleksisuusajattelua tulisi opettaa? Miten sosiaalinen media vaikuttaa johtamiseen? Teoksessa ääneen pääsevät myös tunnetut johtajat, jotka kertovat omia kokemuksiaan johtamisesta kaaoksen reunalla.

Gaudeamus 1. utgåva

Ej tillgänglig.

Johtajana kaaoksen reunalla: Kuinka selviytyä pirullisista ongelmista?

Vartiainen, Pirkko; Ollila, Seija; Raisio, Harri; Lindell, Juha

Verkostojen johtaminen : opi ja etene yhdessä

Järvensivu, Timo

Työhyvinvoinnin johtaminen : itsearvioinnin työkirja : 43 hyvää kysymystä ja esimerkkiparia : mikä erottaa menestyjät keskinkertaisista?

Parvinen, Arvi

Business performance measurement and management : new contents, themes and challenges

New thinking on leadership : a global perspective