Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa

Suomalaisen varhaiskasvatuksen laajat uudistukset haastavat monella tapaa. Yksi keskeisimmistä haasteista kohdentuu arviointiin. Perinteisesti varhaiskasvatuksessa on totuttu arvioimaan lasta. Nyt arvioinnissa tulee keskittyä pedagogiseen toimintaan. Mutta miten pedagogiikkaa voidaan arvioida? Kirja vastaa tähän arvioinnin haasteeseen. Se perustuu KT Liisa Ahosen ja KT Piia Roosin toteuttamaan Iloa ja oivalluksia -nimiseen kehittämisprojektiin. Projektissa kehiteltiin käytännönläheisiä menetelmiä pedagogisen toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Tämän ohella panostettiin varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen kasvun tukemiseen. Sen sijaan, että arvioinnin ja kehittämisen prosessi koetaan kuormittavana työtaakkana, se tulee nähdä mahdollisuutena tehdä pedagogista toimintaa näkyväksi. Silloin jokainen varhaiskasvattaja voi saavuttaa merkityksellisiä oivalluksia, joiden pohjalta rakentuu työn tekemisen ilo. Sitähän varhaiskasvatustyö parhaimmillaan on: iloa ja oivalluksia!

Piia Roos Oy 1. utgåva

Ej tillgänglig.