Ihminen kaleidoskoopissa: ihmiskäsitysten kirjoa tutkimassa

Mitä kaikkea ihminen on? Erilaiset elämäntilanteet nojaavat eri ihmiskäsityksiin: lääkärin vastaanotolla olemme biologisia kokonaisuuksia, pankin konttorissa taas rationaalisia hyödyntavoittelijoita. Jylhää luontoa ihaillessamme ilmennämme romanttista, tunteita korostavaa ihmiskäsitystä, ja mindfulness-harjoitukset puolestaan juontuvat ikivanhasta buddhalaisesta ajatuksesta, jossa ihminen nähdään itseään kehittävänä olentona. Ihminen kaleidoskoopissa tarkastelee viittätoista erilaista ihmisen olemusta koskevaa ja länsimaiseen maailmankuvaan vaikuttanutta ajattelutraditiota antiikista 2000-luvulle. Se avaa filosofisesta ja historiallisesta perspektiivistä ihmiskäsitysten moninaisuutta sekä havainnollistaa sitä, miten niiden arvot ja ajatusmallit siirtyvät maailmankuvaan, moraaliin ja käytännön elämään. Yhteiskunnallisten jännitteiden, ilmastonmuutoksen ja yhä kiihtyvän teknologisen kehityksen keskellä ihmisyyttä koskevien käsitysten ymmärtäminen on tärkeämpää kuin koskaan. Millaisena ihmisen hahmottaa älylaitteella ruumiintoimintojaan mittaava henkilö? Entä liberaali tai konservatiivi? Miten ihminen määrittyy suhteessa eläimiin? Onko ihminen Jumalan kuva tai itsessään arvokas myös epätäydellisenä? Monet pitkäaikaiset kiistat voivat lopulta olla erimielisyyksiä siitä, mitä ihminen kunkin mielestä on.

Gaudeamus 1. utgåva

Ej tillgänglig.

Puhe eläinten puolesta

Aaltola, Elisa; Paavola, Satu