Henkisyyttä ja mielenrauhaa: Aasian uskonnollisuus länsimaissa

Mistä joogassa ja mindfulnessissa on kysymys? Pyritäänkö niiden avulla terveyteen vai henkiseen valaistumiseen? Vai kenties molempiin? Ja mitä valaistumisella tässä yhteydessä tarkoitetaan? Joogan ja mindfulnessin kaltaisista, aiemmin vaihtoehtoisista ilmiöistä on tullut osa valtavirtaa Suomessa. Tänne on rantautunut myös vaikeammin määriteltäviä kulttuurisia virtauksia, kuten esoteerispohjainen uushenkisyys ja uuteen hyvinvointikulttuuriin niveltyvä kehopositiivinen henkisyys. Aasian uskontoperinteet ovat läsnä, vaikka niitä ei suomalaisessa kulttuurissa ole aina helppo tunnistaa. Henkisyyttä ja mielenrauhaa tarkastelee näitä ilmiöitä uskontotieteen näkökulmasta, pohtii niiden kristillisiä sovelluksia ja selvittää, kuinka kokemuksellisuus on korostunut yhtenä henkisyyden tuntomerkkinä. Teos peilaa joogaa ja mindfulnessia kristilliseen teologiaan sekä esittelee länsimaisen henkisyyden aatehistoriaa. Samalla se tarjoaa kiinnostavaa tietoa länsimaisen kulttuurihistorian vähemmän tunnetusta, esoteerisesta puolesta.

Gaudeamus 1. utgåva

Ej tillgänglig.