Forntidens djurparker. Återutgivning av text från 1921

I den här e-boken får du veta mer om djurparkernas flera tusen år långa historia.
Du får läsa om de allra första samlingarna i faraonernas Egypten och får sedan mängder av exempel från både Fenicien, Kina, Indien och romarriket.

Texten är fylld av fakta om vilka djur som var populära under olika tidsperioder.

Den här texten publicerades ursprungligen år 1921 i tidskriften ”Ord och bild” med rubriken ”Några drag ur forntida djurkult”.

Författare till texten är den svenske zoologen Alarik Behm (1871–1944) som var expert på exotiska djur. Han är mest känd som chef för Skansen och Nordiska museet och som författare till uppslagsverket ”Djurens liv”.

Eftersom den här texten skrevs i början av 1900-talet så innehåller den mått, ord och personer som inte är så bekanta i dag. Därför har vi kompletterat originaltexten med en kortfattad ordlista.

Ej tillgänglig.