Fair play jalkapallon sieluna ja käytäntönä

Ihminen vahvistaa itsessään joka hetki jotain taitoa. Urheilussa ja muussa liikunnassa vahvistuvat fyysiset, älylliset ja eettiset taidot, jotka kaikki vaativat pienten tekojen tuhansien kertojen toistoa. Toisto taas tuottaa iloa, jos teot tehdään laadukkaasti ja oikein. Juuri hyvintekemisen ja oikeintoimimisen pyrkimys harjaannuttaa eettistä taitavuutta. Kirjan mukaan kaikki taitavuus koostuu sensomotoriseen muistiin automatisoituneista tavoista, joista jokaisen alussa on teko: väärä vai oikea taklaus? Omaan vai joukkueen etuun tähtäävä pallon kuljetus? Nyt 2010-luvulla tämä näkemys saa tukea aivojen plastisuuden tutkimuksista, joita ei juuri-kaan ollut saatavilla kirjan ilmestyessä 1998. Tässä uusintapainoksessa on mukana myös artikkeli, jossa eettistä taitavuutta eritellään muustakin kuin urheilun näkökulmasta. Kirjaa voi siis urheiluvalmennuksen lisäksi suositella yleisemminkin kasvatuksen, johtamisen ja itsensäkehittämisen oppaaksi.

Ej tillgänglig.

Pyhä peli - Italian jalkapallon tarina