D-dagen. Den 6 juni 1944

”Granater slog ned både till höger och vänster. Kulsprutesalvorna svärmade kring oss som ilskna bin. Vår kapten var först att lämna båten, men redan på rampen blev han träffad och föll i vattnet.”

Så beskriver menige Robert Sales sina första minuter på Omaha Beach den 6 juni 1944 - i efterhand känd som D-dagen. Han var en av de drygt 150 000 allierade soldater, sjömän och flygare som deltog i den mest avancerade militära operationen i världshistorien. Ingen av dem skulle någonsin glömma den dag som väntade. Med landstigningen i Normandie skulle en andra front öppnas på den kontinent som längtade efter befrielse från nazisternas imperium. Ett imperium vars ledare, Adolf Hitler, inte kunnat föreställa sig kraften hos den armé som kompromisslöst gick i strid för Europas frihet och demokrati.
?
I?D-dagen berättar Hugo Nordland, utifrån enskilda soldaters perspektiv, om de 24 timmar som blev avgörande för Europas framtid. En mängd ögonvittnesskildringarbildar fond till denna historia om ångest och kampvilja, triumf och tragedi.

Ej tillgänglig.

1939 : nedräkningen till andra världskriget

Overy, Richard

Karin Lannby: Hemlig agent under andra världskriget