Auschwitzin seitsemän kääpiötä – Ovitzin perheen selviytymistarina

Ovitzin perheen seitsemän sisarusta olivat aikuisinakin kaikki alle metrin mittaisia. Lahjakkaina muu-sikkoina ja näyttelijöinä he muodostivat suositun varieteeryhmän, jonka ainutlaatuinen ”kääpiöshow” oli 30- ja 40-luvuilla suuri menestys ympäri Eurooppaa. Natsien valtaannousu muutti kaiken. Muiden juutalaisten tavoin Ovitzit kuljetettiin keskitysleirille. Auschwitzissa Ovitzit herättivät eugeniikasta hurmaantuneen leirin lääkärin Josef Mengelen huomion. Koko perhe siirrettiin sivuun kuoleman jonosta ja vietiin ”Mengelen eläintarhaan”. Ovitzit alistettiin mitä moninaisimmille kokeille Mengelen yrittäessä selvittää kääpiökasvuisuuden genetiikkaa. Tieteellisen läpimurron toivossa Mengele kuitenkin myös suojeli koe-eläiminä pitämiään kääpiöitä, ja kun neuvostojoukot saapuivat vapauttamaan Auschwitzin vangit, koko perhe oli edelleen elossa. Ainutlaatuinen kirja pohjautuu perusteelliseen tutkimustyöhön sekä useiden Auschwitzista selvinneiden haastatteluihin.

Ej tillgänglig.

Auschwitzin seitsemän kääpiötä – Ovitzin perheen selviytymistarina