Att forska i utveckling: En inledning

Indelningen av världen i ett rikare "nord" och ett fattigare "syd" och den ojämlikhet som följer av detta är ett centralt globalt problem och samtidigt grundorsaken till många andra problem. Varför har invånare i olika delar av världen så olika levnadsförhållanden och livsvillkor? Var finns ursprungen till rikedom och fattigdom, till skillnaderna i ekonomisk och samhällelig utveckling och till den internationella ojämlikheten? Hur kan dessa påverkas? I enlighet med utvecklingsforskningens tillvägagångssätt reder "Att forska i utveckling" ut bland annat dessa frågor med stöd av metoder från olika vetenskapsområden.

Boken behandlar utvecklingsforskningens teoretiska utgångspunkter, strömningar och principer samt olika förklaringsmodeller för utveckling. Den diskuterar hur den globala ojämlikheten uppkommit och utvecklingsländernas ställning i världsekonomin. Skilt för sig granskas befolkningsfrågorna, överlevnadsstrategierna hos landsbygdsbefolkningen i utvecklingsländerna, urbaniseringen, könets betydelse samt miljön och den hållbara utvecklingen. Det omfattande grundverket lämpar sig som lärobok och fungerar också utmärkt som ett uppslagsverk för den som intresserar sig för utvecklingsländer och stora globala frågor.

Ej tillgänglig.

Kehityksen tutkimus. Johdatus perusteisiin

Koponen, Juhani; Lanki, Jari; Sato, Mariko; Kervinen, Anna

Nälkämaasta hyvinvointivaltioksi: Suomi kehityksen kiinniottajana

Koponen, Juhani; Saaritsa, Sakari

Kehityksen tutkimus : johdatus perusteisiin

Globalisaatio koetuksella: Miten pärjää Suomi?

Korkman, Sixten

The Global Emerging Market: Strategic Management and Economics