Amerikansk slang på bioduken – Återutgivning av ordlista från 1935

Den här e-boken innehåller en ordlista över vanliga amerikanska slang-uttryck som framför allt var vanliga i dåtidens polis- och deckarfilmer.
Du får bland annat veta att en ”barker” är en pistol, en ”gondola” är en polisbil och att en ”frog” är en uniformerad polis.

Ordlistan innehåller även lite slang som förekom i vilda västern- och teaterfilmer.

Den här texten publicerades ursprungligen år 1936 i boken ”Herrarnas kalender 1937” med rubriken ”Vita dukens vardagsspråk. Miniatyrordlista sammanställd och översatt av Picque”.  Texten publicerades anonymt under signaturen ”Picque”.

I den här e-boken publicerar vi originalets text ordagrant och helt utan ändringar, alla namn, uttryck och till och med felstavningar har behållits.

Eftersom den här texten skrevs i början av 1900-talet så innehåller den mått, ord och personer som inte är så bekanta i dag. Därför har vi kompletterat originaltexten med en kortfattad ordlista.

Ej tillgänglig.